BEMUTATÓ >>> új BMW M3 (2007)
Mad G 2007.08.12. 16:20
A BMW M3-as az elmúlt húsz évben megduplázta hengereinek számát, s felhagyott őseinek soros elrendezésű motortechnikáival. Szerencsére ennek következtében a jól megszokott módon továbberősödött, így a vadonatúj negyedik generációs sportkupé már 420 lóerővel szaggatja az utakat.
A maiakkal ellentétben húsz éve még másként álltak hozzá a 3-as M sorozatához. Az eredeti tervek csupán ötezres darabszámról szóltak, amelynek következtében ma nem üdvözölhetnénk az új BMW sportkupét. Ugyanis ekkora mennyiség gyártása volt szükséges ahhoz, hogy a BMW az ’A’ csoportos versenyautójára megkaphassa homologizációját. Az autó tervezésével az akkori Motorsport GmbH vezetőjét, Paul Rosche-t bízták meg. Ezért az új autó alapjai szintén ettől a cégtől származtak, így nem meglepő, hogy az akkori Forma-1-es Brabham BMW Turbo technikáival találkozhattunk az utcai járművünkben is. Végül a modell olyan sikert ért el, hogy a BMW is belátta, nyugodtan átállhatnak a sorozatgyártásra, így öt év alatt több mint tizennyolcezer darab fogyott az akkori M3-as ból.
Tehát az új autó V elrendezésű motort kapott. Ezzel komoly hagyományokat rúgtak fel, hiszen az előző két generációt a soros hathengeressel szolgálták ki és olyan sikeresnek bizonyult, hogy a mai napig alkalmazzák például a Z4 M-ekben is. Ennek ellenére a változás oka igen egyszerű: a teljesítménynövelés. Ezt a BMW tulajdonképpen kötelezővé teszi magának minden új generációs autójának előállításánál, főként ha a különleges M változatról van szó. Az előző E46-os M3-asban fellelhető soros erőmű továbbfejlesztése technikailag már nem volt tovább fokozható. Ráadásul idő közben szigorodtak az emissziós szabályok, amelynek következtében nagyon komoly módosításokat kellett volna végrehajtani azon, így nem lett volna kifizetődő. Ezért a választás a V8-asra esett, amely tulajdonképpen a „nagybátyó”, az M5-ös V10-esének csonkított változata lett, természetesen továbbfejlesztve. Az M3-as hajtása így legmagasabb teljesítményét még a több díjat nyert V10-énél is magasabban adja le, egy olyan jó 400 fordulattal. Ezt az új motorral úgy érték el, hogy minimalizálták a forgó tömegeket és mint a legtöbb komoly versenyautóban itt is minden egyes hengerhez külön pillangószelep tartozik.
A tervezésnél a BMW egyik kulcsszava a ma igencsak divatos SÚLYCSÖKKENTÉS lehetett. A motor ilyen szempontból igazi meglepetés. 15 kilóval könnyebb, mint soros elődje. Könnyítettek még a futóművön is, amelyet lényegében alumínium elemekből épül fel. Sajnos az imént említett igyekezetek ellenére az M3-as tovább súlyosbodott, mintegy 85 kilóval, így már másfél tonna feletti száraztömeggel kell számolni (Pontosan 1580 kg). Ezen valamelyest javíthatunk ha megrendeljük a szénszál-erősítésű könnyűtető szerkezettet, amelyet például a Lancer Evo IX-nél is alkalmaznak. Az 5 kg-nyi különbségnek köszönhetően az autó súlypontja alacsonyabbra került, amely az 50:50 százalékos tengelyre ható súlyeloszlással együtt rendkívül pozitív vezetési élményt garantál.
Az alapszerkezet mellett a karosszéria tekintetében csak az ajtók, a csomagtér-fedél, a szélvédők, valamint a fényszórók és a hátsó lámpatestek származnak a 3-as sorozat Coupe modelljéből. Minden további elemet kifejezetten az új BMW M3 számára terveztek. Így a „powerdome” elnevezésű kiemelt motorházfedél, a sportosabbra hangolt első és hátsó lökhárító, az oldalszegélyek, vagy akár a dupla hátsó kipufogó igazi egyediséggé varázsolják az M3-ast, amely méltán viseli megkülönböztetését „szimpla” utcai testvéreivel szemben.
Képek a Galériák 'Sportautók/Kupék' részlegében!!!
Az alábbi linkre kattintva videofelvétel látható
>>> http://video.sanomabp.hu/alap.php?video_id=833
|