BEMUTAT >>> j BMW M3 (2007)
Mad G 2007.08.12. 16:20
A BMW M3-as az elmlt hsz vben megduplzta hengereinek szmt, s felhagyott seinek soros elrendezs motortechnikival. Szerencsre ennek kvetkeztben a jl megszokott mdon tovbbersdtt, gy a vadonatj negyedik genercis sportkup mr 420 lervel szaggatja az utakat.
A maiakkal ellenttben hsz ve mg msknt lltak hozz a 3-as M sorozathoz. Az eredeti tervek csupn tezres darabszmrl szltak, amelynek kvetkeztben ma nem dvzlhetnnk az j BMW sportkupt. Ugyanis ekkora mennyisg gyrtsa volt szksges ahhoz, hogy a BMW az ’A’ csoportos versenyautjra megkaphassa homologizcijt. Az aut tervezsvel az akkori Motorsport GmbH vezetjt, Paul Rosche-t bztk meg. Ezrt az j aut alapjai szintn ettl a cgtl szrmaztak, gy nem meglep, hogy az akkori Forma-1-es Brabham BMW Turbo technikival tallkozhattunk az utcai jrmvnkben is. Vgl a modell olyan sikert rt el, hogy a BMW is beltta, nyugodtan tllhatnak a sorozatgyrtsra, gy t v alatt tbb mint tizennyolcezer darab fogyott az akkori M3-as bl.
Teht az j aut V elrendezs motort kapott. Ezzel komoly hagyomnyokat rgtak fel, hiszen az elz kt genercit a soros hathengeressel szolgltk ki s olyan sikeresnek bizonyult, hogy a mai napig alkalmazzk pldul a Z4 M-ekben is. Ennek ellenre a vltozs oka igen egyszer: a teljestmnynvels. Ezt a BMW tulajdonkppen ktelezv teszi magnak minden j genercis autjnak ellltsnl, fknt ha a klnleges M vltozatrl van sz. Az elz E46-os M3-asban fellelhet soros erm tovbbfejlesztse technikailag mr nem volt tovbb fokozhat. Radsul id kzben szigorodtak az emisszis szablyok, amelynek kvetkeztben nagyon komoly mdostsokat kellett volna vgrehajtani azon, gy nem lett volna kifizetd. Ezrt a vlaszts a V8-asra esett, amely tulajdonkppen a „nagybty”, az M5-s V10-esnek csonktott vltozata lett, termszetesen tovbbfejlesztve. Az M3-as hajtsa gy legmagasabb teljestmnyt mg a tbb djat nyert V10-nl is magasabban adja le, egy olyan j 400 fordulattal. Ezt az j motorral gy rtk el, hogy minimalizltk a forg tmegeket s mint a legtbb komoly versenyautban itt is minden egyes hengerhez kln pillangszelep tartozik.
A tervezsnl a BMW egyik kulcsszava a ma igencsak divatos SLYCSKKENTS lehetett. A motor ilyen szempontbl igazi meglepets. 15 kilval knnyebb, mint soros eldje. Knnytettek mg a futmvn is, amelyet lnyegben alumnium elemekbl pl fel. Sajnos az imnt emltett igyekezetek ellenre az M3-as tovbb slyosbodott, mintegy 85 kilval, gy mr msfl tonna feletti szraztmeggel kell szmolni (Pontosan 1580 kg). Ezen valamelyest javthatunk ha megrendeljk a sznszl-ersts knnytet szerkezettet, amelyet pldul a Lancer Evo IX-nl is alkalmaznak. Az 5 kg-nyi klnbsgnek ksznheten az aut slypontja alacsonyabbra kerlt, amely az 50:50 szzalkos tengelyre hat slyeloszlssal egytt rendkvl pozitv vezetsi lmnyt garantl.
Az alapszerkezet mellett a karosszria tekintetben csak az ajtk, a csomagtr-fedl, a szlvdk, valamint a fnyszrk s a hts lmpatestek szrmaznak a 3-as sorozat Coupe modelljbl. Minden tovbbi elemet kifejezetten az j BMW M3 szmra terveztek. gy a „powerdome” elnevezs kiemelt motorhzfedl, a sportosabbra hangolt els s hts lkhrt, az oldalszeglyek, vagy akr a dupla hts kipufog igazi egyedisgg varzsoljk az M3-ast, amely mltn viseli megklnbztetst „szimpla” utcai testvreivel szemben.
Kpek a Galrik 'Sportautk/Kupk' rszlegben!!!
Az albbi linkre kattintva videofelvtel lthat
>>> http://video.sanomabp.hu/alap.php?video_id=833
|