Cikkek/Hírek : BEMUTATÓ >>> Mini Cooper S, Opel Corsa OPC, Peugeot 207 RC, VW Polo GTI Cup, Renault Clio RS, Ford Fiesta ST |
BEMUTATÓ >>> Mini Cooper S, Opel Corsa OPC, Peugeot 207 RC, VW Polo GTI Cup, Renault Clio RS, Ford Fiesta ST
Mad G 2007.09.05. 21:44
Izomtörpék, avagy kicsi a bors, de erős. Bemutatkoznak a bevásárlókocsiból lett sportszerek, azaz a kisautó kategória legmeghatározóbb típusai: a Mini, a Corsa, a 207 RC, a Polo GTI, a Clio RS és a Fiesta ST.
Tulajdonképpen már általánosan elfogadott tény, hogy az ember hiába álmodozik kiskorában Ferrari-król, esetleg Lamborghini-kről, később kénytelen belátni mire felnő, hogy ő bizony már csak egy közepes sportkocsit fog tudni megfizetni az életében. Majd aztán jön a család, nameg persze a barátnő és kénytelen még lejjebb adni. Ettől függetlenül nem feltétlen nekik lett kitalálva ez a „sportgéposztály”, bár aki képes például a Polo GTI Cup-ot választani egy Golf GTI helyett, annak azért már valószínűleg felmerültek anyagi gondjai az életben.
Főként, mert az illető elvakult VW rajongó kell hogy legyen. A sportos Polo több, mint öt és félmilliót kóstál és az összehasonlításnak toronymagasan sereghajtója ár-érték arány szempontból. Ezeket a költségeket csak tetézi a nagy fogyasztás és a magas fix költségek. Az autó a nevét és külső formavilágát a németországi Polo GTI Cup sorozatban alkalmazott versenyautóról kapta. Külsőre szinte egy az egyben ugyanúgy néz ki, még a felniket is arról koppintották. Műszakilag persze már más a helyzet. A fedél alatt 180 lóerős, 1,8-as turbómotor dolgozik, ellentétben a versenyautó 150 lóerős FSI motorjával. A gond csupán, hogy a motor már kissé elavult. Ezzel az ötszelepessel már hajtottak Skodákat, Golf IV-eseket, de még elsőgenerációs Audi TT-ket is. A legnagyobb csalódás mindenképpen belül fogad minket. Beszállunk és mintha egy mezei Polo-ban ülnénk. Jó, persze azért a háromágú kormány alján ott virít a GTI feliratocska, hogy azért még tudjuk hol vagyunk, de ennyi. Semmi több. Márpedig egy Corsa áron kínált autóba sokkal több kell ennél. Tulajdonképpen csak a nevet fizeti meg az ember.
A VW-el ellentétben az Opel tudja mire harapnak a sportos vevők. Az OPC-s Corsa-t már messziről fel lehet ismerni, köszönhetően a brutális körítésnek. Mindent megkapott az autó, amit elvárhatunk egy ilyen sportkiadástól. Hatalmas kötények, résekkel tarkított lökhárítók és egy a koncepcióautókat idéző középső háromszög alakú kipufogóvég teszi igazán egyedivé kívülről. Belül is igazán nagystílűek voltak, mindent a versenyzés jegyében alakítottak ki. Így kerültek az utastérbe a tökéletes tartást biztosító Recaro sportülések, a kocsi színében pompázó műszerfal kiegészítők, vagy akár a speciális bőrkormány, amelyet még egy kis csíkkal is elláttak, mint ahogyan azt a profi versenyautókban is szokták. Ez utóbbi talán épp az átlagnál idegesebb menetstílus miatt is került oda. Az 1,6-os, 192 lóerős Corsa ugyanis meglehetősen nehezen tartja az íveket, így küzdelmet kíván vezetése.
Hasonló megoldások találhatóak a Clio RS kormányán is. Ennél az autónál azonban még csak fel sem merülhet az idegeskedés, mivel a 2006-ban megjelent változat a mára legendássá vált elődnek kell méltó utódjának lennie. A Ragnotti-ként becézett régi változat (gyárituning kiadás) jóval könnyebb a jelenleginél, hiszen a neve fapados kivitelére utal. Az új RS-nek egyedül 1260 kilós súlya adja komolyabb hátulütőjét, ám átdolgozott futóművének és erősebb motorjának köszönhetően, ha kevéssel is, de hamarabb lépi át a célvonalat, mint őse. A versenytársakhoz viszonyítva azonban szinte kilóra megegyezik például a Corsa-val. Visszatérve a motorhoz: A Renault egyike azoknak az autóknak, amelyben nem találunk feltöltőt. Így egyesek örömére (a Renault fanok), mások bánatára (akik a turbóhajtást kedvelik) a Sport változatot továbbra is a jól megszokott „szimpla” kétliteres motor szolgálja ki, amely ezúttal már 197 lóerőt tud átadni az első tengelyre.
Hosszas tanakodás után döntöttem úgy, hogy a Ford is szerepelni fog az összehasonlításban. Ez a kisautó ugyanis egyfajta kakukktojás a többiekkel szemben. Igazán nem is a vezethetősége az ami megkérdőjelezi besorolását, hiszen élménydús pillanatokat kínál vezetőjének, köszönhetően a Ford nagyszerű futóművének. A látványelemekkel sincs komoly baj, bár belül itt sem tudtak túlzottan sportosat alkotni a tisztelt tervezők. A gond a motor, amely a Fiesta 2005-ös frissítésével is csak 150 lóerős, természetesen feltöltő nélkül. A vetélytársak közt pedig nem találunk 175 lóerő alatti hajtást. Persze így a márkakereskedésben is kisebb összeget hagyunk ott, de azért valahogy kissé komolytalan hangulatot kelt az autó egy Clio-hoz képest. Mintha hiányozna az őrültség a buliból.
Legendás nevű autókat gyűjtő pénzes emberek játékszere. Talán így tudnánk jellemezni a mai MINI Cooper S-t. Ugyanis ez az autó már csak azoknak javasolt, akik nem sajnálják a pénzüket csak a név kedvéért költeni. Ezt persze a BMW-nek köszönhetjük, hiszen ők „támasztották fel” a kis angol kocsit 2001-ben, amelynek már akkor is nagyon megkérték árát retroautó lévén. A ma szigorúan nagybetűkkel írt márkát még 1959-ben az angol Rover Group alapította és hozta létre a - filmekben (Mr Bean) is oly sokszor látott - Mini Cooper elnevezésű autót. A MINI sportváltozata több mint hat és félmillió forint. Ezért az összegért egy amúgy remekül vezethető 175 lovas BMW-Peugeot (PSA) –ék által közösen fejlesztett motorral ellátott, ízig-vérig sportgépet kapunk, amely a közös nyomócsöves benzinbefecskendezés és a kettős beömlésű turbófeltöltési technológiának köszönhetően csaknem annyi nyomatékot tud leadni, mint egy dízel. Belül a már megszokott piaci mérlegre hasonlító mérőműszerek fogadnak minket, amelyet itt a Peugeot-hoz hasonlóan alumínium kiegészítőkkel toldottak meg a sportosság kedvéért. Kívül szép kopoltyús motorházfedél, fehérre fényezett tetőn csini kis spoiler, valamint dupla hátsó kipufogó különbözteti meg a Cooper S-t a szimpla One kiadástól. No és ekkor következik a legnevetségesebb dolog: A BMW-sek biztosan nem hallottak még a humorérzék szóról, mert körülbelül, mint egy rossz vicc, olyan a tény, hogy iszonyat magas árú autónkhoz külön, felárasan kell megvennünk a motorház fedélre a szép fehér csíkokat. Ezzel együtt pedig már nagyon komolytalan hangulat lengi körbe ezt az amúgy nagyon élvezetes kis gépet.
A végére maradt 207-es motorilag megegyezik a MINI-vel. Személyében egy szerénységet üdvözölhetünk. Kedvező 5 milliós ára nagyautós felszereltséget tartalmaz, igen szolid sportos megjelenéssel, amely így ezüstre fényezett visszapillantó házat, tetőspoilert, a jól megszokott dupla kipufogócsövet, valamint szintén a többiekhez hasonlóan (kivéve a MINI-t, mivel az egyel kisebb) 17-es felnit tartalmaz. Sokkal biztatóbb vétel, mint a VW, pedig hasonló kaliberű autókról van szó. Főként hogy motor és futómű terén egyértelműen veri azt.
Összegzésképpen a Polo GTI végez leghátrébb. Áráért csak egy nevet kapunk, egy versenyautó kinézetével. A Fiesta ST egy nagyon jól hangolt gép, amelyből kimaradt az erő, a kalandvágy. Ennél jobb ajánlat a 207 RC, amely „csekély” ára ellenére THP motorjával nagy lapot tart a kezében. A képzeletbeli győzelmet pedig a következetesen díszített Corsa és az éppen annyira versenyre orientált Clio viszi el. A MINI-ről pedig nem lehet elmondani, hogy akkor most mi is a nagy helyzet. Vezetési tulajdonságai olyanok, mint semelyik másiké. Sokkal nagyobb élmény azoknál. Viszont ezek mellett a röhejes financiális feltételek mellett nagyon nehéz eset. Így mindenki sorolja a képzeletbeli ranglétrán oda, ahova akarja.
Képek a Galériák 'Alsó-közép kategória' részlegében!!!
Web >>>
Mini >>> http://www.mini.hu
Opel >>> http://www.opel.hu
Peugeot >>> http://www.peugeot.hu/207/
Ford >>> http://www.ford.hu/ie/fiesta/fie_0508_body/fie_0508_body_st/-/-/-/-
VW >>> http://www.volkswagen.hu/modellek/polo/
Renault >>> http://www.renault.hu/RenaultSITe/cars/clio3_bc85/home/index.html
|